خانه پرونده‌ها تحلیل‌ها بتمن علیه سوپرمن؛ شکست یا پیروزی؟

بتمن علیه سوپرمن؛ شکست یا پیروزی؟

4 دقیقه خوانده شده

مقاله زیر نقدی از فیلمی که یک سال پیش منتشر شده نیست! بلکه این فیلم را از زاویه ای دیگر زیر ذره بین می برد و نشان می دهد چرا این فیلم، فیلم کمیک بوکی خوبی است.

مسلماً نمی‌توان درمورد “بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت” صحبت کرد و “مردی از فولاد” را نادیده گرفت چراکه ایده‌ی ساخت این فیلم از دل پروژه‌ای کنسل شده بنام “مردی از فولاد ۲” بیرون آمده.
مردی از فولاد یکی از پر سر و صداترین فیلم‌های کمیک بوکی است که تا به امروز نیز مردم با نقطه نظرهای متفاوت درمورد آن جر و بحث می‌کنند. شخصاً مردی از فولاد را نه تنها یک بلاک باستر خوب و حساب شده می‌دانم، بلکه سوپرمن مورد علاقه‌ام در سینما نیز محسوب می‌شود. [با تمام احترام به فیلم‌های سوپرمن کریستوفر ریو]

مردی از فولاد، بی‌نقص نیست و مشکلات زیاد آن در تدوین، فیلمبرداری و رنگ پردازی ممکن است باعث آزار و اذیت بسیاری از مخاطبین شود اما چیزی که آن را جذاب می‌کند، وضعیت بصری‌اش نیست بلکه روایت داستانی قدرتمند و منسجم درمورد کلارک کنت و تبدیل وی به بزرگترین قهرمان دنیاست. مردی از فولاد با اینکه تاریک و افسرده بنظر می‌رسد اما همه چیز آن رنگ و بوی دنیای دی‌سی دارد.

بتمن جدید سینما

بدون شک مهم ترین عنصر فیلم بتمن علیه سوپرمن، بتمن جدید آن با بازی بن افلک است. پس از موفقیت بی نظیر سه گانه شوالیه تاریکی و جذب نظر مثبت اکثریت و نظر منفی برخی خوانندگان کمیک بوکی، همه منتظر بتمن جدید سینما با بازی بن افلک بودند. بتمن افلک نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر ذهنی هم اقتباسی از بتمن فرانک میلر در کمیک بتمن: بازگشت شوالیه تاریکی است. او پس از ۲۰ سال بتمن بودن و مبارزه با دنیای جرم و جنایت، نقاب خود را کنار گذاشته و دیگر امیدی به خوبی در این دنیا ندارد. همانطور که خود به آلفرد می گوید:

“خلافکار ها مثل علف هرز هستند آلفرد، هر کدومو که بکنی یکی دیگه جاش سبز میشه.؛

پس از حادثه‌ی متروپلیس و ظهور سوپرمن، بتمن بار دیگر نقاب خود را به سر می‌کند اما دیگر آن شوالیه تاریکی‌ای نیست که قبلاً عدالت را در گاتهام برقرار می‌کرد؛ حال بتمن جنایتکاران را با سمبل خفاش برند می‌کند و حتی آنطور که باید و شاید برای جان‌شان نیز ارزش قائل نیست و دیگر اعتقادی به خط قرمز مشهور خود ندارد.

این موضوع در نگاه اول مرا آزار داد اما روند تغییر شخصیت بتمن در انتهای فیلم باعث شد تا دیدگاه فیلمنامه نویس و کارگردان را بهتر درک کنم.

می توان گفت پس از پایان فیلم بتمن دوباره به خوبی امید پیدا می کند و به روتین اصلی خود باز می گردد.

بسیاری از المان‌های بازگشت شوالیه تاریکی در بتمن جدید سینما گنجانده شده؛ از همان ابتدا اوریجنی که شاهدش هستیم، بازسازی مو به مو از رمان گرافیکی فرانک میلر است و تعدادی از شات‌ها و دیالوگ‌ها عیناً از آن برداشته شده‌اند. برای مثال می‌توان به سکانس نجات یافتن مارتا کنت اشاره کرد که نمونه‌ی آن را پیش‌تر با همان دیالوگ‌ و پوزیشن‌ها در حین نجات دادن کودکی در بازگشت شوالیه تاریکی خوانده بودیم.

سکانس‌های مبارزه بتمن افلک [یا بقولی بت‌افلک!] بی‌نهایت چشم نواز و زیباست و شاید بهترین و وفادارترین بتمنی محسوب شود که تاکنون در یک لایو-اکشن به تصویر کشیده شده. [با احترام به کریستوفر نولان و تیم برتون]

علاوه بر بتمن، افلک بروس وینی به یادماندنی‌ ارائه می‌دهد که ما را به یاد بروس وین “Batman: The Animated Series” می‌اندازد که برخلاف آن جوان دائم الخمر دختربازی که همیشه می‌شناسیم، یک بیزینس‌من موفق و باشخصیت می‌باشد که اهمیت زیادی برای کار و کارمندان خود قائل است.

شخصیت مکملی که همواره در کنار بروس وین قرار دارد و او را همراهی می‌کند، خدمتکار وفادارش آلفرد است. همانقدر که لوئیس لین در دنیای سوپرمن اهمیت دارد، آلفرد نیز پس از بروس وین، مهم‌ترین شخصیت دنیای بتمن محسوب می‌شود و برخلاف گذشته که آلفرد تنها خدمتکاری شسته رفته بود، این بار کنترل بتوینگ را برعهده می‌گیرد و در تولید تیرهای کریپتونی به پسرخوانده‌اش یاری می‌رساند؛ علاوه بر آن درمورد تصمیمات بروس، بحث و مجادله می‌کند. همچنین او بخش طنز بتمن علیه سوپرمن را تشکیل می‌دهد و بارها درمورد اینکه چرا بروس سعی نمی‌کند تشکیل خانواده دهد، تیکه پرانی می‌کند! (بعضی از دیالوگ‌های آلفرد نیز عیناً از بازگشت شوالیه تاریکی برداشته شده‌اند.)

بطور خلاصه می‌توان گفت بت‌افلک و دنیای بتمن بزرگترین نقطه قوت فیلم محسوب می‌شوند و اگر بجای “بتمن علیه سوپرمن”، زک اسنایدر یک فیلم “بتمن” تولید می‌کرد، شاید تبدیل به اثری ماندگار می‌شد.

مارک زاکربرگ شیطانی

دو سال پیش بود که از جسی آیزنبرگ به عنوان بازیگر نقش لکس لوثر بزرگ ترین دشمن دنیای سوپرمن معرفی شد. ستاره جوانی که شهرت خود را از بازی در فیلم Social Network فینچر به دست آورده بود. اول از همه باید یک چیز بگویم، لکس سینمایی هیچ شباهتی به لکس کمیک بوکی ندارد. لکس در دنیای کمیک بوکی بیزینس منی دو رو و چرب زبان است که در عوام فریبی تخصص دارد.

در فیلم بتمن علیه سوپرمن لکس فردی روان پریش است که ثروت پدرش او را به این نقطه رسانده. وی که در کودکی زیر مشت و لگد پدر بزرگ شده هیچ اعتقادی به خوب بودن خدا(سوپرمن) ندارد و معتقد است کسی که قادر مطلق است نمی تواند خیر مطلق باشد.

به شخصه برخلاف نقد و بررسی های منتشر شده لکس سینما را بسیار دوست داشتم و با بازی جسی آیزنبرگ هم بسیار همراه شدم. او می تواند جدا از کمیک بوک ها لکسی را به نمایش بگذارد که از سوپرمن متنفر است و برای از بین بردن او نقشه و توطئه ای عظیم میکشد تا دو ابرقهرمان را به جان هم بیاندازد.

بتمن علیه سوپرمن

مبارزه‌ی شوالیه تاریکی و مردی از فولاد به حدی بیادماندنی و چشم نواز طراحی شده که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهید کرد و حتی اگر از طرفداران فیلم هم نباشید، نمی‌توانید زیبایی آن را زیر سوال ببرید.

بتمن با استفاده از تیرهای کریپتونی سوپرمن را به زانو درمیاورد و درحالی که یکی از لاین‌های بازگشت شوالیه‌ی تاریکی را می‌گوید (بله، دوباره!) او را به کنار ستونی می‌اندازد و قصد دارد تا با نیزه‌ای از جنس کریپتون، مغز وی را متلاشی کند. کلارک پیش از مرگ، با تقلا نام مادرش را به زبان میاورد… مارتا.
همانطور که در ابتدای فیلم هم توماس وین ذکر می‌کند، نام مادر بروس و کلارک مارتاست و با سر رسیدنِ لوئیس لین، بتمن متوجه می‌شود که سوپرمن شاید یک بیگانه از سیاره‌ای دور افتاده باشد اما همچنان یک انسان است که به‌دست انسان‌ها بزرگ شده.
سکانس صلح بتمن و سوپرمن شاید بنظر غیرمنطقی برسد اما با کمی تأمل می‌توان به نتایج قانع کننده و تکان دهنده‌ای رسید که با همراهی موسیقی زیبای هانس زیمر، لحظه‌ای تأثیرگذار خلق می‌کنند.

طلوع عدالت؟

بزرگ ترین مشکلی با بتمن علیه سوپرمن زک اسنایدر داشتم، اصرار این فیلم به معرفی شخصیت های دیگر دنیای دیسی است. بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت نیز سعی دارد تا به سرعت یک دنیای سینمایی جمع و جور برای DC دست و پا کند تا برادران وارنر نیز همانند مارول و دیزنی، سالانه پول پارو کند. اما این موضوع تا حدی دست و پای نویسنده و کارگردان را می‌بندد؛ تا حدی که شما هیچ هیجان و جذابیتی در کمئوهای فلش، آکوامن و سایبرگ نمیابید.

شکست یا پیروزی؟

بتمن علیه سوپرمن نمرات بسیار بدی از منتقدان دریافت کرد، با اینکه فیلم جذاب و درگیر کننده ای است، اما چرا؟ بخش عظیمی از آن به سودجویی احمقانه وارنر بر می گردد. شرکت وارنر در طی تصمیمی عجیب نیم ساعت(!) از فیلم را برید تا بعد ها در نسخه ای به اسم Ultimate Edition بفروشد و پول بیشتری به جیب بزند. همین بزرگ ترین مشکل بتمن علیه سوپرمن در نسخه سینمایی است، داستان فیلم در نسخه دو ساعت و نیمه گنگ به نظر می رسد و این بزرگ ترین مشکلی است که منتقدان به آن اشاره می کنند.

در نسخه کامل و سه ساعته اما خبری از این گنگی نیست و می توان گفت تقریبا تمام حفره های داستانی پوشیده شده اند و با شاهد اثری تقریبا منسجم هستیم. در نهایت بتمن علیه سوپرمن شاید آن چیزی نباشد که انتظار داشتید، اما اتمسفری ترسناک، تاریک و بسیار درگیر کننده ارائه می کند و نوید دنیایی سینمایی قوی از سوی دیسی می دهد. اگر هنوز فیلم را تماشا نکرده اید(یا نسخه معمولی را تماشا کرده اید) حتما به سراغ نسخه سه ساعته بروید تا از این فیلم لذت ببرید.


نوشته آرش بوالحسنی

پسندیدید؟

در خبرنامه ثبت نام کنید و اخبار جدید را در ایمیل خود دریافت کنید

نگران نباشید ما اسپم نیست

چند سالی هستش که با دنیای کمیک آشنا شده ام و در سایت های مختلف کار میکنم، با شروع تابستان سال 1395 به تیم فانتزی لایف پیوستم و از آن موقع بعنوان دبیر بخش کمیک بوک این سایت فعالیت میکنم.

  • برگردان کمیک: Planet Hulk (2 شماره)

    از مهم ترین داستان های تاریخ هالک میتوان به داستان Planet Hulk یا سیارۀ هالک اشاره کرد. در…
  • برگردان کمیک The War of Jokes and Riddles (7 شماره)

    دریافت این سری کمیک نام: Batman V3 #25 نام فارسی: بتمن سری ۳ شماره ۲۵ نویسنده: تام کینگ طر…
  • زندگی نامه جک کربی

    خانواده جیکوب کرتزبرگ در شهر نیویورک در ۲۸ آگوست سال ۱۹۱۷ متولد شد. والدین او، بنجامین و ر…
  • برگردان کمیک: Planet Hulk (2 شماره)

    از مهم ترین داستان های تاریخ هالک میتوان به داستان Planet Hulk یا سیارۀ هالک اشاره کرد. در…
  • برگردان کمیک The War of Jokes and Riddles (7 شماره)

    دریافت این سری کمیک نام: Batman V3 #25 نام فارسی: بتمن سری ۳ شماره ۲۵ نویسنده: تام کینگ طر…
  • زندگی نامه جک کربی

    خانواده جیکوب کرتزبرگ در شهر نیویورک در ۲۸ آگوست سال ۱۹۱۷ متولد شد. والدین او، بنجامین و ر…

پاسخ دهید

بررسی کنید

نقطه‌ی ۶۴ام: خشمی که آزاد شد؛ غنائم جنگی

تحلیل قسمت چهارم از فصل هفتم سریال بازی تاج و تخت... …