خانه پرونده‌ها کمیک‌بوک تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۴/۵]

تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۴/۵]

14 دقیقه خوانده شده

عصر برنز

سوپر قهرمان های کمیک ها در ۱۹۷۰ یک تغییرات اساسی کردند. کمیک ها پیچیده تر شد، قوانین تغییر کردند و کاراکتر ها و داستان های متفاوتی گفته شد. اغلب اوقات عصر برنز به الهامات جادویی در داستان های دهه ۱۹۷۰ اطلاق می شود.

در سال های ۱۹۷۰ دی سی کمیک هایش به سختی فروش می رفت. یک اتفاقی بود که به اسم انفجار دی سی طبقه بندی شد که در آن ها کلی کمیک های جدید چاپ کردند. وقتی دی سی دچار رکود شد خیلی از ان ها را کنسل کرد. اما آن ها شانس اوردند چون جک کربیِ معروف عصر مارول به آن ها ملحق شد و کمیک های خدایان جدید (New Gods) را ایجاد کرد که یک دنیای دی سی متفاوت بود و قهرمان ها و کاراکترهای شرور جدیدی را ایجاد کرد هنوز هم وجود دارند. کاری که جک کربی انجام داد انقدر مهم بود که تصویر اورا روی کمیک با شعار “کربی در راه است” چاپ کردند. او راه را برای حرفه ای های اینده کمیک باز کرد.

در ۱۹۷۰ مارول با نوع جدیدی از قهرمان وارد گود شد. اسم آن کُنان بربر بود. سری کمیک های او ۲۰ سال دوام اورد و بعداً یک شروع جدید گرفت. او احتمالا به خاطر فیلمی به همین اسم با بازی ارنولد شواترزنگر به یاد اورده می شود. البته کُنان ساخته مارول نبود و براساس سری کتابی نوشته رابرت هوارد در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ بود.

در سالهای ۱۹۷۰ کمیک های گرین لنترن/گرین ارو در شماره ۷۶ جدی تر شد. در این شماره این دو قهرمان سبزپوش در مورد مشکلات واقعی زندگی حرف زدند و پلیدی انقدر ها هم سیاه و سفید نبود. در این شماره به خصوص گرین لنترن یک نفر را از حمله یک بچه کم سن وسال نجات می دهد. گرین ارو مداخله می کند و توضیح می دهد که این مرد صاحب یک اپارتمان مخروبه است که می خواهد ساکنانش را بیرون کند و یک محوطه پارکینگ بسازد. آن ها با هم کار می کنند تا بتوانند جلوی برنامه های صاحب خانه را با استفاده از قانون بگیرند. یک بار همین کمیک بدون اجازه اتحادیه داستانی در مورد اعتیاد دستیار گرین ارو، اسپیدی منتشر کرد.

اما آن ها اولین سری کمیکی نبودند که این کار را کردند. در ۱۹۷۱ مارول قوانین را شکست. آن ها داستانی نوشتند که اتحادیه کمیک ها تایید نمی کرد. با همه این ها مارول داستان را منتشر کرد. آن ها نگران بودند که نتوانند حمایت عمومی را جلب کنند به هر حال همین ۲۲ سال پیش بود که مردم کمیک ها را به دلیل تاثیرات “شیطانی” می سوزاندند. این کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز شماره ۹۶-۹۸ بود و داستان در مورد تاثیرات مخرب مواد مخدر بود. در این مورد حمایت عمومی پشت مارول بود. بعد از این اتحادیه کمی نرم تر شد و گذاشت بعضی کمیک های ترسناک برگردند. از جمله این ها Swamp Thing دی سی و Ghost Rider son of satan مارول، که بعدا به هل استورم معروف شد، بود.این کاراکتر ها قهرمان هم بودند. بعضی از این ها وارد جریان اصلی کمیک هم شدند. سوپرمن می تونست از پس اغلب جنایتکار ها بر بیاید اما اگر روح یا جادوی سیاه بود چه؟ این باعث تولید جریان جدید از داستان ها شد.

شماره ۱۲۱ مرد عنکبوتی شگفت انگیز همه را شوکه کرد. در این شماره در سال ۱۹۷۳ دوست دختر مرد عنکبوتی، گوئن استیسی، توسط گرین گابلین کشته شد. خواننده ها تا قبل از این مرگ هم چنین کاراکتر مهم و معصومی را ندیده بودند. معمولاً می دیدند که یک کاراکتر شرور به کار بدی دست میزند اما موفق نمی شود اما در  این شماره دیر شده بود و بهای مرگباری برای آن پرداخته شد.

در سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ مارول نوع جدیدی از قهرمان ها که به ان ها ضد-قهرمان هم می گفتند را ایجاد کرد. دو تا از محبوب ترین ها ولورین و پانیشر بودند. ولورین یک مرد وحشی و سابقا یک روانی بود و اولین حضور او در شماره ۱۸۱ هالک بود به به عنوان یکی از اعضای جدید ایکس من معرفی شد و از آنجا محبوبیت او بالا گرفت. اولین حضور پانیشر در شماره ۱۲۹ اسپایدرمن بود و تا قبل از اواسط ۱۹۸۰ که سری مخصوص خودش را داشته باشد، او بیشتر در کمیک های اسپایدرمن ظاهر می شد.

این ضد قهرمان ها محبوب بودند چون متفاوت بودند. آن ها ان روش ها و انگیزه های خالص سوپرمن را نداشتند. آن ها عموماً جنایتکار ها را می کشتند یا حداقل سعی می کردند. بخشی از شخصیت آن ها در واقع بازتاب کارهایی بود که مردم عادی به ان فکر می کردند اما انجام نمی دادند.

در ۱۹۷۵ نیو ایکس من امدند. آن ها در شماره یک Giant sized X-men ظاهر شدند و ولورین هم بین آن ها بود. این کمیک شامل قهرمان های متفاوت از نقاط مختلفی می شد که عموماً در دنیای مارول قهرمان مخصوص خود نداشتند. ولورین اولین قهرمان کانادایی بود، کلوسس از روسیه، استورم که در اصل از قاهره بود در کنیا بود، بانشی از ایرلند، سان فایر از ژاپن، تاندر برد که یک فرد از قبیله اپاچی بود و نایت کراولر از آلمان بود.

در ۱۹۷۶ اولین کراس اور بین قهرمان های دی سی و مارول، که یک نبرد بین اسپایدرمن و سوپرمن بود، به وجود آمد. به خاطر موفقیت این کمیک، کمپانی های زیادی تا الان کراس اور زده اند. البته اولین همکاری مشترک دی سی و مارول مربوط به کتاب جادوگر شهر اُز در ۱۹۷۵ می شود.

در ۱۹۷۷ شماره اول سربوس منتشر شد. این کمیک توسط دیو سیم نوشته و منتشر شد. این کمیک مستقل از هر شرکت بزرگ کمیک سازی بود و در عین حال فروش می رفت. این کمیک راه را برای سایر کمیک سازان مستقل باز کرد. داستان این کمیک یک کفتار شمشیرزن بود و تقلیدی از کُنان بود. نکته جالب این کمیک این بود که دیو سیم از اول اعلام کرد که این کمیک ۳۰۰قسمت دارد و با مرگ سربوس پایان پیدا می کند.

 

عصر خشن و تاریک

در ۱۹۷۹ فرانک میلر شروع به طراحی دردویل از شماره ۱۵۸ کرد. از شماره ۱۶۸ او تیتر را هم می نوشت و این آغازگر کمیک های با تم تیره و تار شد. این داستان ها متفاوت و محبوب بودند چون واقع گرایانه بودند. خیلی زود “خشن و تاریک” استایل کلی کمیک های دهه ۸۰ شد.

در دسامبر ۱۹۸۱ پاسیفیک کمیکس شروع به انتشار کمیک هایی با نام های کاپیتان ویکتوری و گالکتیک رنجرز کرد. این ها  هم از آن کمیک هایی بودند که بیشتر از قیمت روی جلد ارزش نداشتند اما برای دنیای کمیک مهم است چون این اولین شرکتی اشت که اجازه داد سازندگان یک کاراکتر، حق خود نسبت به ان را بعدا حفظ کنند. این کمیک به خصوص ساخته جک کربی بود که در بسیاری از کمیک های دی سی و مارول همکاری داشته است.

در سال ۱۹۸۴ شماره  یک Teenage Mutant Ninja Turtles منتشر شد. این کمیک سیاه و سفید و بسیار موفقیت آمیز بود. این توسط کوین ایستمن و پیتر لیرد ساخته شده بود. Hن ها یک شب بیدار ماندند و تصمیم گرفتند احمقانه ترین قهرمان های ممکن را ایجاد کنند و بعدا این که از خنده روده بر شدند، تصمیم گرفتند آن را با پولی که بخشی پس انداز و بخشی قرضی از عمویشان بود، منتشر کنند. این کمیک ها هم تم خشن داست اما بعدا انقدر محبوب شد که از روی ان یک مجموعه  سریال کارتونی ساختند و لحن آن را مناسب سن کودکان کردند. آن ها که از یک کمیک سیاه و یفید شروع کردند تبدیل به موفق ترین کمیک هایی غیر وابسته به کمپانی ها شدند و عکس های ان روی انواع اقسام محصولات چاپ شد. امروزه لاکپشت های نینجا به ایمیج کمیکس پیوسته که حق سازنده را محفوظ می دارد.

در ۱۹۸۵ دی سی یک مجموعه Crisis On Infinite earths (بحران در زمین های بیشمار) منتشر کرد که پاسخی به مشکل گیج کننده تعدادی زیادی دنیای موازی بود. این سری کمیک روی این ۶ دنیا تاکید داشت:

زمین ۱: دنیای عادی دی سی

زمین ۲: قهرمان های عصر طلایی

زمین ۳: قهرمان ها و شرور ها جایشان برعکس شده بود.

زمین ۴: چارلتون کمیکس، دهه ۶۰

زمین S: فوست کمیکس-کاپیتان مارول،شزم و غیره

زمین X: کوالیتی کمیکس۱۹۴۰ -۱۹۵۵

در این مجموعه تمام این دنیا ها همه در هم ادغام میشوند و دنیایی به وجود می اید که همه با هم وجود دارند. با این کار دی سی تعدادی از قهرمان ها دوره نقره ای خود مانند فلش بری الن را کشت. (فکر کنم دی سی از بری به خاطر شروع این دردسر انتقام گرفت!!) با این کار دی سی مجبور شد کل ماجرا های قبلی این قهرمان ها را دوباره از اول شروع کند. نویسنده ها مجبور شدند دوباره از صفر شروع کنند و این تعدادی از کمیک خوان های حرفه ای را عصبانی کرد. ضمناً تشخیص این که چه چیزی الان اتفاق افتاده و چه چیزی اتفاق نیفتاده هم گیج کننده بود پس دی سی سعی خط زمانی اش را درست کند اما حسابی خراب کاری کرد.

در ۱۹۸۶ یک مدل جدیدی از کمیک منتشر شد. آن ها تم واقع بینانه تری داشتند. اگر کشف کنید قدرت های مافوق طبیعی دارید ایا صرفا تبدیل به قهرمان داستان می شوید؟ احتمالا نه. یکی از کمیک های فرانک میلر که حسابی تم تیزه و تاریک را مد کرد Batman:The Dark Knight Returns بود.این داستان در آینده اتفاق می افتاد و با بروس وینی سر و کار داشت که می خواست از بازنشستگی در بیاید و برای اخرین لباس بتمن را بپوشد.

دانلود این کمیک بوک با ترجمه فارسی اختصاصی کمیک لایف

در همان سال دی سی یک سری کمیک با شماره محدود به اسم Watchmen منتشر کرد. در این کمیک آدم های واقعی قدرت های مافوق طبیعی داشتند و این تاثیر زیادی روی دنیا داشت. این کمیک در مورد تعدادی یک گروه پارتیزان بود که مجبور به توقف فعالیت بعد از یک حمله پلیس شده بودند. این کمیک هم چنین اثر سوپر قهرمان های جدید روی وقایع مهم تاریخی، روی روند پیشرفت تکنولوژی و خیلی دیگر از جنبه های زندگی اجتماعی نشان می داد. اما در ۱۹۸۵ قبل از این مجموعه کمیک، دی سی کاراکتر های چارلتون کمیک را خرید. نویسنده Watchmen آلن مور کاراکتر های بسیار مشابه کارکتر های چارلتون کمیکس ساخت و از ان ها استفاده کرد. تعدادی از کاراکتر های اصلی چارالتون در داستان های اینده دی سی تبدیل به قهرمان هایی مهم شدند و به داستان های مهم ملحق شدند.


ترجمه رومینا بورقانی

منبع ComicBooks

  • تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۵/۵]

    عصر حقه های تجاری در ۱۹۸۶ یک تراکنش تجارتی اتفاق افتاد که دنیای کمیک را تا به امروز تحت تا…
  • کمیک چیست؟

    کمیک­بوک، همچنین مجلۀ کمیکی یا به طور ساده کمیک، نشریه­ای است که عبارت است از طراحی­های کم…
  • تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۳/۵]

    عصر نقره همه چیز با شماره ۴ کمیک Show Case با حضور فلش شروع شد. این فسل یک نسخه دوباره باز…

پاسخ دهید

بررسی کنید

تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۵/۵]

عصر حقه های تجاری در ۱۹۸۶ یک تراکنش تجارتی اتفاق افتاد که دنیای کمیک را تا به امروز تحت تا…