خانه پرونده‌ها کمیک‌بوک تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۵/۵]

تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۵/۵]

5 دقیقه خوانده شده

عصر حقه های تجاری

در ۱۹۸۶ یک تراکنش تجارتی اتفاق افتاد که دنیای کمیک را تا به امروز تحت تاثیر قرار داد. صاحب Heroes World مارول را به یک تاجر به اسم رون پرلمن فروخت. این شروع چیزی بود که من به آن عصر حقه های تجاری می گویم. تحت مدیریت جدید، مارول کمیکس دست به یک بازاریابی تهاجمی برای فروش کمیک بیشتر زد. این کار را با دادن کراس اور بین داستان های اساسی انجام می دادند (که خواننده اگر بخواهد داستان را بداند مجبور به خرید همه بشود.) یا از قلق هایی مانند هولوگرام روی جلد، کاور های شب رنگ یا قابلیت تبدیل به پوستر استفاده می کردند. یا قهرمان ها برای کوتاهی می مردند و بعد زنده می شدند. اول مارول این مد را ایجاد کرد و بعد سایر کمپانی ها هم تقلید کردند و با وجود اینکه طرفداران عموما از این کار متنفر اند هنوز هم ادامه دارد.

در ۱۹۸۸ یک خط داستانی دیگر در بتمن وارد تاریخ کمیک شد.این داستان “مرگ در خاندان” نام داشت و در این شماره رابین کشته می شد. این کمیک مهم بود چون سرنوشت رابین توسط طرفدار ها رقم می خورد. در قسمت سوم این کمیک رابین در معرض یک بمب ساخت جوکر قرار می گیرد. از طرفدار ها خواسته شده بود که برای زنده ماندن یا مردن رابین رای بدهند. نتیجه ۵۳۴۳ به ۵۲۷۱ بود یعنی ۷۲ رای اضافه بود که رابین را کشت. بعداً کاراکتر تیموتی دریک به وجود امد تا رابین جدید باشد.

در ۱۹۸۹ فیلم بتمن بیرون آمد و غوغا به پا کرد. این به ایجاد سطح جدیدی از محبوبیت در کمیک ها شد که از عصر مارول دیده نشده بود. این فقط فیلم نبود که کمیک را دوباره محبوب کرد بلکه خواننده های سن بالاتر هم در این کار شریک بودند. قبلاً جمع کردن کمیک صرفا یک فعالیت بچگانه بود و نوجوانان و بزرگسالان دنبال آن نبودند ولی در دهه ۸۰ این تغییر کرد. محوریت داستان های کمیک ها کمی بزرگسالانه تر شد برای همین ان هایی که در دوران کودکی این کمیک ها می خواندند، به خواندن آن ادامه می دادند یا برمی گشتند. امروزه کمیک ها فقط برای کودکان نیستند (البته بعضی منحصراً برای بزرگسالان اند) و سن متوسط خوانندگان کمیک ۱۵ تا ۲۳ است و ۳۰% خوانندگان کمیک بیش از ۲۰ سال دارند.

در همین حال یک بازار سرمایه گذاری هم بود که شامل افرادی می شد که کمیک ها را می خریدند به امید اینکه بعداً، اگر درخواست برای ان کمیک بیش از عرضه مغازه ها بود، با یک قیمت بالاتر بفروشند. این بازار نقش مهمی در ارتقا یا پسرفت بازار کمیک داشت.

در ۱۹۸۹ شماره ۱ کمیک سندمن آمد که با همه کمیک های سوپرهیرویی متفاوت بود. کاملاً بی مانند بود و نمی توان اسم سوپر قهرمانی روی ان گذاشت. کاراکتر اصلی آن مورفیوس، ملقب به سندمن، یک موجود مافوق طبیعه با توانایی های خاص بود. او واقعا یک قهرمان نبود بلکه بیشتر مثل خدا بود، خدای جهان رویا. این کمیک ها برای خواننندگان بالغ بود و تحت اسم خط چاپ ورتیگو دی سی کمیکس چاپ می شد که امروزه هم خط موفقی است. نویسنده آن نیل گیمن برای این کارش جوایز بسیاری گرفت. متاسفانه مورفیوس در شماره ۶۹ مرد و این کمیک با شماره ۷۵ در سال ۱۹۹۶ به پایان رسید. این به خاطر درخواست نویسنده بود نه به دلیل افت فروش.

در ۱۹۹۰ هنرمند بسیار محبوب تاد مک فارلان سری اختصاصی اسپایدرمن خودش را برای طراحی گرفت. تنیجه ان شماره ۱ اسپایدرمن بود که پرفروش ترین کمیک تا به امروز است. دلیل دیگری که این کمیک خوب فروش رفت، وجود چندین ورژن متفاوت جلد برای این کمیک بود. خیلی از طرفدارها چندین شماره از این کمیک را خریدند تا همه مدل کاورها را داشته باشند. در کل ۹ مدل کاور برای این کمیک بود که بعضی برای حفاظت وکیوم شده بودند.

در ۱۹۹۱ مارول این موفقیت در فروش را با هنرمند دیگری به نام راب لیفلد تکرار کرد. اسم این کمیک X-Force #1 بود و مثل اسپایدرمن از یک حقه برای  فروش بیشتر استفاده میکرد. در کل ۷ مدل متفاوت از این کمیک وجود داشت که ۵ تای آن ها کارت هایی با تصویر کاراکتر های متفاوت داشت. مارول برای سومین بار با استفاده از کمیک X-men #1 این موفقیت را تکرار می کند و بیش از ۸ میلیون نسخه می فروشد.

این کمیک ۵ مدل کاور متفاوت داشت که ۴ تا از ان ها در کنار هم یک تصویر بزرگ را تشکیل می داد و پنجمی این تصویر کلی را روی کاور داشت.

در ۱۹۹۲ سوپرمن مرد. البته برای یک مدت. او در شماره ۷۵ کمیک های سوپرمن، توسط دوومزدی کشته شد. این واقعه توجه رسانه ها را جلب کرد و نتیجه آن عزاداری بسیاری در سراسر جهان برای سوپرمن شد. ۷ شماره بعدی به مراسم خاکسپاری سوپرمن و پرداختن به شخصیت هایی مانند سوپربوی گذشت که ادعا می کردند سوپرمن جدید اند و بالاخره در شماره ۸۲ سوپرمن دوباره زنده شد.

در شماره ۱۰۶ آلفا فایت اولین سوپر قهرمان مهمی که هم جنس باز هم بود معرفی شد. اسم این کاراکتر نورس استار بود و عضو تیم کانادایی سوپر قهرمانی به اسم آلفا فایت بود. توجه رسانه به این کمیک باعث شد فروش آن بالا برود و بحث های قابل پیش بینی ای را هم به وجود اورد. به یک مسئله اجتماعی دیگر هم در کمیک هالک، با مثبت درآمدن ازمایش ایدز یک کاراکتر، پرداخته شد. مارول از آن به بعد دیگر به مسائل بحث برانگیز اجتماعی نپرداخت.

عصر ایمیج

یک اتفاق مهم دیگر در ۱۹۹۲ افتاد که همان تشکیل ایمیج کمیکس بود. این شرکت توسط گروهی از هنرمند غیر مشهور (و عموما تمسخر شده) و تعدادی از طراحان و نویسنده های سابق مارول پایه گذاری شد. شکایت آن ها نبود فضای و امکان کافی برای خلاقیت و ساخت کاراکتر جدید بود. این شرکت این صنعت را با طراحی های کیفیت بالا تسخیر می کند. ارتقا کیفیت دیگری که در این کمیک ها رخ داده بود رنگ امیزی کامیوتری ان بود که کیفیت ان را ده ها برابر می کرد و همین طور کیفیت صفحاتی که کمیک روی ان چاپ می شد بسیار بالا بود و بسیار مناسب کلکسیونر هایی بودکه می خواستند کمیک هایشان بعد از کذشت زمان رنگ و رو رفته نشود.

افرادی که مارول را ترک کردند و ایمیج را پایه گذاشتند عبارت اند از: تاد مک فارلان، راب لیفلد، جیم لی، اریک لارسن، جیم والنتینو و… از آن زمان افراد بسیاری آمده و رفته اند. اولین کمیکی منتشر کردند یانگ بلاد نام داشت که در مورد گروهی از قهرمانان مورد حمایت دولت بود که در کنار هم از دنیا محافظت می کنند. با وجود اینکه که ایمیج بین خواننده های قدیمی تر چندان محبوب نیست، اما توانسته توجه خواننده های جدید تر را جلب کند و مانند مارول خیلی زود کاراکتر هایش را وارد فیلم و کارتون کرد.

شماره ۱ کمیک اسپاون پرفروش ترین کمیک مستقل تا به امروز است. این کمیک در می ۱۹۹۲ منتشر شد و ۱٫۷ میلیون نسخه فروخته است. این کمیک کار تاد مک فارلان است و اولین کمیکی است که مرتبا بیشتر از کمیک های محبوب شرکت های بزرگ فروش دارد. از آن زمان تاد یک شرکت اسباب بازی خود به نام مک فارلان تویز را راه انداخته است که کارش ساخت اکشن فیگر های اسپاون است. از اسپاون یک سریال کارتونی برای بزرگسالان در شبکه HBO و یک فیلم ساخته شده است.

مقاله معرفی کامل این شخصیت

در ۱۹۹۳ کمپانی های دیگری خط تولید سوپرقهرمان خود را راه انداختند که دو تا از این ها دارک هورس و مالیبو بود. مالیبو نخست بعنوان یک ناشر ایمیج کارش را شروع کرد و بعداً توسط مارول خریداری شد. دارک هورس در هالیوود ارتباطاتی داشت که به آن ها اجازه می داد کمیک هایی بر اساس کاراکتر هایی مانند روبوکاپ، استار وارز، ترمیناتور و… بسازد. آن ها هم چنین موفق شدند تعدادی از قهرمان های خودشان مانند ماسک، تایم کاپ و بارب وایر را وارد صنعت سینما کنند.

در همین زمان بازار سرمایه گذاری کمیک ها از رونق افتاد چرا که کمیک های محبوب در حجم بالا توسط انتشارات ها چاپ می شد و طرفداران هم که مانند قبل چندین نسخه می خریدند متوجه شدند که تقاضا برای آن ها مانند قبل وجود ندارد. همین طور کمیک های که توسط شرکت هایشان به عنوان بهترین و جذاب ترین خط خودشان تبلیغ می شد، آن جاذبه قبلی را برای خوانندگان نداشت.

در سال های ۱۹۹۴-۱۹۹۶ مارول یک نسخه کلون از اسپایدرمن ساخت که باعث  شد پیتر پارکر از لباس اسپایدرمن را کنار بگذارد و فرد جدیدی جای او را بگیرد. این طرفداران را بسیار عصبانی کرد و باعث یک افت ۶۰% در کمیک های مربوط به اسپایدرمن شد تا حدی که مارول مجبور شد پیتر پارکر را به عنوان از دیوار بلارونده حقیقی در شماره ۷۵ اسپایدرمن بازگرداند.

در ۱۹۹۴ دی سی سعی خرابکاری راکه در پایان کمیک Crisis Of Infinite Earths ایجاد کرده بود را با سری کمیک کوتاه Zero Hour درست کند. در پایان این مجموعه یک سری از خطوط زمانی “پاک شده”برگشت و یک ادامه منظم ایجاد شد اما هنوز هم در دنیای دی سی تشخیص این که کدام اتفاق افتاده و کدام نیفتاده سخت است.

در ۱۹۹۶ دی سی و مارول یک کراس اور اساسی ایجاد کردند. در این کراس اور کاراکتر های ان ها تحت شرایط کمیک با یکدیگر می جنگیدند تا برنده مشخص شود. بعضی از برنده ها با رای های ارسالی از طریق پست یا ایمیل تعیین می شدند در حالی که بعضی ها توسط خود شرکت ها تعیین می شدند. در طول این مجموعه کوتاه و محدود، دی سی و مارول تعدادی کمیک تک قسمتی از ادغام های عجیب ساختند و برای مثال اسپایدر بوی (مخلوطی از اسپایدرمن و سوپربوی) و سوپر سولجر (مخلوطی از کاپیتان امریکا و سوپرمن)


ترجمه رومینا بورقانی

منبع ComicBooks

  • تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۴/۵]

    عصر برنز سوپر قهرمان های کمیک ها در ۱۹۷۰ یک تغییرات اساسی کردند. کمیک ها پیچیده تر شد، قوا…
  • کمیک چیست؟

    کمیک­بوک، همچنین مجلۀ کمیکی یا به طور ساده کمیک، نشریه­ای است که عبارت است از طراحی­های کم…
  • تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۳/۵]

    عصر نقره همه چیز با شماره ۴ کمیک Show Case با حضور فلش شروع شد. این فسل یک نسخه دوباره باز…

پاسخ دهید

بررسی کنید

تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۴/۵]

عصر برنز سوپر قهرمان های کمیک ها در ۱۹۷۰ یک تغییرات اساسی کردند. کمیک ها پیچیده تر شد، قوا…