کمیک چیست؟

17 دقیقه خوانده شده

کمیک­بوک، همچنین مجلۀ کمیکی یا به طور ساده کمیک، نشریه­ای است که عبارت است از طراحی­های کمیکی به صورت پانل­های پی­در­پی دنبال هم که نشان­دهندۀ صحنه­های جداگانه هستند. پنل­هامعمولاً همراه نثر توضیحی کوتاه و قصه­ای نوشته شده، به طور معمول دیالوگ که در بالون کلمات مخصوص طراحی­های سبک کمیکی هستند. همچنین کمیک­ها ریشه­هایی در قرن ۱۸ در ژاپن و دهۀ ۱۸۳۰ در اروپا دارند. کمیک­بوک­ها برای اولین بار در ایالات متحده در دهۀ ۱۹۳۰ عامه­پسند شدند. اولین کمیک­بوک مدرن، بامزه­های معروف (Famous Funnies) نام دارد، که در سال ۱۹۳۳ در آمریکا منتشر شد که خود تجدید چاپی از کمیک­استریپ*­های( کمیک­استریپ­ها فقط شامل یک صفحه بوده و در روزنامه­ها چاپ می شوند.) خنده­دار قدیمی­تر بودند که بسیاری از شیوه­هایی قصه­گویی مورد استفاده در کمیک را ثبات بخشیدند. اصطلاح کمیک­بوک از کمیک­بوک­های آمریکایی که گردآوری­شدۀ کمیک­­استریپ­های خنده­دار هستند استخراج شده. اگرچه، این شیوه بعدها با نوشتن داستان­هایی در تمام ژانرها جایگزین شد.

کمیک­بوک­­ها بر نظم و ظاهر خود متکی هستند. مؤلفان عمدتاً بر چارچوب صفحه، اندازه، جهت، و جایگاه پانل­ها تمرکز می­کنند. این مشخصات ظاهری کمیک­ها برای رساندن محتوا و پیام مؤلف ضروری هستند. عناصر کلیدی کمیک­ها شامل پانل­ها، بالون­ها(حباب گفتگو)، متن(خطوط)، و شخصیت­ها می شود. بالون­ها معمولاً فضایی محدب حاوی اطلاعاتی مربوط به یک شخصیت هستند. اعمال کلیدی برای ساخت کمیک­بوک­ها نوشتن، طراحی کردن، و رنگ­آمیزی کردن است.

کمیک‌بوک‌­های آمریکایی

کمیک­ها در آمریکابه عنوان نشر منظم از زمان چاپ کمیک “ماجراجویی­های آقای اوبادیا اولدباک” (The Adventures of Mr. Obadiah Oldbuck)   با جلد مقوایی در سال ۱۸۴۲ وجود داشته­اند، که این کمیک را اولین نمونه اولیه شناخته شده می دانند. گاهنامه کمیک­های اولیه شروع به پدید گشتن در اوایل قرن ۲۰ کردند، که مورخان از کمیک ۳۶ صفحه­ای بامزه­های معروف (Famous Funnies) از”انتشارات دل” (Dell Publishing) ، مجموعه­ای از کمیک­ها به عنوان اولین کمیک آمریکایی یاد می­کنند. برای مثال “رون گولرت”، آن را “بنیادی برای یکی از نافع­ترین شاخه­های انتشار مجله” خطاب می­کند. معرفی سوپرمن توسط “جری سیگال” و “جو شاستر”  کمیک­بوک را به صنعتی بزرگ تبدیل کرد، و جلودار عصر طلایی کمیک­ها بود. عصر طلایی آغازگر نمونۀ اولی ابرقهرمان­ها بود.

 

تاریخ‌­نگاران به طور کلی خط زمانی کمیک­بوک­های آمریکایی را به دوره­های مختلف تقسیم می­کنند. عصر طلایی کمیک­بوک­ها با معرفی سوپرمن در سال ۱۹۳۸ آغاز شد، که باعث دوره­ای از فروش بالا شد. عصر نقره­ای  کمیک­بوک­ها از تاریخ اولین احیای موفق سبک ابرقهرمانی بی­بخار در آن زمان، با شروع کار شمارۀ ۴ کمیک “فلش در ویترین” (the Flash in Showcase #4) در تاریخ اکتوبر ۱۹۵۶ آغاز می شود. عصر نقره­ای در اواخر دهۀ ۱۹۶۰ یا اوایل دهۀ ۱۹۷۰، زمانی که مارول انقلابی در کمیک­های سطح متوسط با قهرمانانی واقعی همچون چهارشگفت­انگیز خلق شده توسط استن لی و جک کربی و مردعنکبوتی خلق شده توسط استن لی و استیو دیتکتو ایجاد کرد، پایان یافت. مرز میان عصر نقره­ای و دورۀ پس از آن، عصر برنزی، به خوبی شناخته شده نیست. عصر برنزی از اوایل دهۀ ۱۹۷۰ آغاز و تا اواسط دهۀ ۱۹۸۰ پایان یافت. عصر مدرن نیز از همان زمان شروع و تا به امروز ادامه دارد.

رخداد قابل توجهی در تاریخ کمیکی آمریکا  نقد روانپزشکی فردریک ورثام از کمیک­های سطح متوسط در کتاب خود با نام “اغواگری معصوم” (Seduction of the Innocent) در سال ۱۹۵۴

بود که مجلس فرعی سنای آمریکا را برانگیخت تا دربارۀ کجروی اطفال در کمیک­بوک­ها به تحقیق بپردازد. در جواب به توجه دولت و رسانه، صنعت کمیک­بوک ایالات متحده، انجمن مجله­های کمیکی آمریکا(Comics Magazine Association of America or CMAA) را بنیان نهاد.

کمیک­‌های زیرزمینی

در اواخر دهۀ ۱۹۶۰ و اوایل دهۀ۱۹۷۰ موجی از خلاقیت در صنعت کمیک پدیدار گشت که امروزه به عنوان کمیک­های زیرزمینی (کمیک­های محرمانه) شناخته می شوند. منتشر و توزیع شده به صورت مستقل از صنایع کمیک رسمی، بیش­تر این کمیک­ها منعکس­کنندۀ روش غلط زندگی جوانان و مواد مخدر زمان خود بودند. بسیاری از آنها دارای محتوای بی­پروا، یا به طور معمول هتاک بودند؛ تعریف صریح آنها از برهنگی، سکس، کفر، و سیاست هیچ رقیبی در حذب پیشرو، پورنوگرافی و حتی کمیک­های گنگ و نامفهوم “تیجوانا بیبل”*  نداشت.

ماجراجویی­های مسیح نوشتۀ فرانک استک، منتشر شده با اسم مستعار فولبرت استورجئون، به عنوان اولین کیمک زیرزمینی شناخته می شود، در حالی که آر.کرامب و ­کارتونیست­های همراهش که بر روی کمیک­های ناگهانی(سرعتی) کار می کردند، این نوع از کمیک را عامه­پسند کردند.

کمیک­‌های آلترنتیو

با باز شدن مغازه­های اختصاصی کمیک­بوک در اواخر دهۀ ۱۹۷۰، مغازه­های اختصاصی برای کمیک­های “مستقل” یا “کمیک­های آلترنتیو” در ایالات متحده نیز پدید آمد.  اولین کمیک­های این چنینی مجموعه منتخباتی از “استار ریچ” بود، که توسط نویسنده کمیک، مایک فردریش از سال  ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ منتشر شد، و کمیک امریکن اسپلندر(شکوه آمریکایی) نوشتۀ “هاروی پکار” که گاه و بی گاه در قرن ۲۱ ادامه یافت و شاری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی در سال ۲۰۰۳ فیلمی از روی آن ساختند را شامل می شود. بعضی از کمیک­های مستقل(آلترنتیو) سنت کمیک­های زیرزمینی را ادامه دادند. در حالی که به طور کلی محتوای آنها اشارات کوچکی به این موضوعات داشت، بقیه آنها شباهت بسیاری به نوع و ژانر کمیک­های اولیه داشتند، ولی توسط کمپانی­های کوچک یا طراحان انفرادی منتشر می شد. چندی از این کمیک­ها تلاش­های آزمایشی برای نزدیک­تر کردن طراحی­ها به دنیای واقعی داشتند. در دهۀ ۱۹۷۰ فرهنگ نشر “اسمال پرس”*(نشریاتی که به طور سالیانه کار می کنند) رشد گوناگونی پیدا کرد. به طوری که در دهۀ ۱۹۸۰ نشریات مستقل متعددی-مانند پسیفیک، اکلیپس، فِرست، کامیکو، فانتاگرافیکز- شروع به نشر محدودۀ وسیعی از سبک­ها و فرمت­های مختلف کردند. از کمیک­بوک­های ابرقهرمانی رنگی، کارآگاهی و علمی­تخیلی گرفته تا مجله­های سیاه و سفید دربارۀ داستان­های لاتین جادویی رئالیسم.

شمار کوچکی از ناشران در دهۀ ۱۹۹۰ سبک و توزیع کار خود را بیش­تر به ناشران غیر کمیک­بوکی شبیه کردند. “مینی­کمیک­ها”، سبکی کاملاً غیررسمی از خود-نشری، در دهۀ ۱۹۸۰ به وجود آمد و به طور صعودی در میان طراحان دهۀ ۱۹۹۰ محبوب شد، با وجود این که مخاطبان کمتری نسبت به اسمال­پرس­ها داشت.

ناشران کوچک به طور منظم کمیک­هایی با عناوین کمیک­های آواتار، هایپرورکز، رِیتونز و ترمینال­پرس منتشر می­کنند، که با چنین پیشرفت­هایی در تکنولوژی به عنوان چاپ دیجیتال بر اساس تقاضا شناخته می­شوند.

رمان‌­های گرافیکی

در سال ۱۹۶۴، ریچارد کایل اصطلاح  رمان گرافیکی را اختراع کرد. عامل این نام­گذاری از دهۀ ۱۹۲۰ وجود داشت، که احیای سنت قرون وسطایی حکاکی روی چوب توسط فرانس ماسریل بلژیکی، لیند وارد آمریکایی و تنی دیگر بود که استن­لی را نیز شامل می شود. در سال ۱۹۵۰، نشریۀ سنت جان “رمان تصویری” خلاصه شده و بزرگسالانۀ “با شهوت سروده می شود” (It Rhymes with Lust) را منتشر کرد. رمان خلاصه­شدۀ ۱۲۸ صفحه­ای به نویسندگیِ نوسیندگان مستعار “دریک والر” (آرنولد دریک و لسلی والر)، طراحی مت بیکر و جوهرافشانی ری اُسرین، با عنوان “یک رمان تمام-قد اصیل” بر روی جلد پخش شد. طراح-نویسنده گیل کین و همراهانش واژۀ “رمان­های کمیکی” را اختراع کردند. “ویل ایسنر” اصطلاح “رمان گرافیکی” را وقتی از آن بر روی جلد کار خود با عنوان “قراردادی با خدا و داستان مستعجران دیگر” در سال ۱۹۷۸ عامه­پسند کرد.

 

جمع­‌آوری کمیک‌­بوک

دهۀ ۱۹۷۰ ظهور مغازه­های اختصاصی کمیک­بوک را به خود دید. در ابتدا، کمیک­بوک­ها توسط خود ناشران به کودکان فروخته می شدند زیرا کمیک­بوک­ها به چشم سرگرمی کودکان دیده می شدند. اگرچه، با افزایش شناخت نسبت به کمیک به عنوان نوعی از هنر و رشد حضور فرهنگ­عامه در قراردادهای کمیکی، آنها هم­اکنون در آغوش بسیاری از بزرگسالان هستند.

جمع ­کنندگان کمیک بوک معمولاٌ آدم های هستند که مادام العمر مشتاق داستان های کمیکی هستند و به طور معمول روی قهرمانانی مشخص تمرکز، و تلاش می کنند تا یک سری کامل یک عنوان را گردآوری کنند. کمیک ها با شماره های پی درپی منتشر می شوند. اولین شماره از یک سری طولانی مدت کمیک ها معمولا نادرترین و مرغوب ترین برای گردآورندگان است. اولین حضور یک شخصیت خاص، اگر چه می تواند با عنوانی دیگر منتشر شده باشد. برای مثال، اولین حضور مردعنکبوتی در شماره ۱۵ کمیک فانتزی شگفت انگیز (amazing fantasy #15) رخ داد. بسیاری از شخصیت ها، بارها این گونه معرفی شده اند، و عنوان اختصاصی خود را نداشته اند تا ثابت شده که مخاطبان زیادی برای آن قهرمان وجود دارد. در نتیجه، کمیک هایی که اولین حضور یک شخصیت مهم را نشان می دهند در بسیاری از مواقع حتی سخت تر از پیدا کردن شماره ۱ از عنوان اختصاصی یک شخصیت است.

بعضی از کمیک بوک ها شامل کپی هایی از شمارۀ ۱ کمیک تصاویر متحرک تفریح هفتگی که قرار بود در سال ۱۹۳۹ منتشر شود(اما نشد) می شوند. هشت کپی، بعلاوۀ یکی بدون جلد،  که در سال ۱۹۷۴ پس از فوت ناشر مرحوم بیرون آمد. نسخۀ ” پی کاپی” این کتاب در یک حراج میراث در سال ۲۰۰۵، مبلغ ۱۲۵,۴۳ دلار فروخت.

بیش تر کمیک­بوک­های باارزش آمریکایی کمیابی و کیفیت را با اولین حضور شخصیت­­های محبوب و پایدار قاطی کرده. چهار کمیک­بوک بیش از ۱ میلیون دلار آمریکایی در دسامبر ۲۰۱۰ فروختند، که شامل دو نمونه از شمارۀ ۱ کمیک­های اکشن، اولین حضور سوپرمن، که هر دو به صورت خصوصی در سایت آنلاین دلالی comicconnect.com در سال ۲۰۱۰ فروخته شدند، و شمارۀ ۲۷ کمیک­های کارآگاهی، اولین حضور بتمن، در یک مزایدۀ عمومی.

فروش بروزرسانی شده از شمارۀ ۱ کمیک­های اکشن، اولین حضور سوپرمن، بیش ترین فروش ضبط شده برای این کتاب، مبلغ ۳٫۲ میلیون، در نسخۀ نهم چاپ است.

غلط­های چاپی، دلالان کمیک مشوق ترویج چاپ کمیک، و نشریه­هایی با توزیع بسیار کم نیز به طور معمول ارزش کمیابی دارند. نادرترین کمیک­بوک­های مدرن شامل

 

در سال ۲۰۰۰، یک کمپانی کمیکی به نام کامیکز گارانتی یا به اختصار(CGC) شروع به “لوحه” کردن کمیک ها کرد، آنها را در یک کاور پلاستیکی ضخیم بگذارد و به آنها نمرۀ عددی بدهد. در سال ۲۰۱۴، دو کمپانی هستند که نمره دهی شخص ثالث را در یک شرایط کمیک­بوکی تهیه می کنند.

طراحی های اصلی صفحات کمیک­بوک­ها نیز جمع­آوری می شوند، و این ها شاید نادرترین اقلام گردآوران کمیک­بوک هستند، از آن رو که تنها یک صفحه از اثر هنری تک برای هر صفحه ای که چاپ و منتشر شده اند هست. این صفحات توسط یک نویسنده ساخته شده اند، که داستان را نوشته؛ یک طراح، که پانل­های پی در پی را طراحی در صفحه می کند، جوهرکار، که یک بار دیگر بر روی خط های طراح با خودکار و جوهر سیاه حرکت می کند؛ حروف نگار، که دیالوگ­ها و توصیف داستان را با دست نوشتن هر کلمه تهیه می کند، و در نهایت رنگ آمیز، که رنگ را به عنوان آخرین قدم قبل از اتمام کار صفحات و تحویل به چاپگر به کار اضافه می کند.

وقتی که صفحات اصلی اثر هنری بازگردانده می شوند، معمولا به طراح پس داده می شوند، که بعضی وقت­ها همایش، یا در گالری ها و نمایشگاه­های هنری مربوط به هنر کمیک­بوکی به نمایش گذاشته می شوند. صفحات اصلی اولین حضور چنین شخصیت­های افسانه­ای چون سوپرمن، بتمن، واندروومن، و اسپایدرمن غیرقابل قیمت گذاری محسوب می شوند.


ترجمه مهدی نیری

  • معرفی ناشران کمیک بوک

    شرکت های بزرگ و ثروتمند زیادی در دنیای کامیک بوک فعالیت میکنند، و با کمک چندین نویسنده و ط…

پاسخ دهید

بررسی کنید

تاریخچه کمیک بوک در جهان! [قسمت ۵/۵]

عصر حقه های تجاری در ۱۹۸۶ یک تراکنش تجارتی اتفاق افتاد که دنیای کمیک را تا به امروز تحت تا…