خانه پرونده‌ها گزارش‌ها قسمت اول تاریخچه کمیک: عصر طلایی دنیای کمیک‌بوک

قسمت اول تاریخچه کمیک: عصر طلایی دنیای کمیک‌بوک

15 دقیقه خوانده شده

قبل از قهرمان های کمیک بوکی ،قهرمان های کاغذ کاهی داشتیم. منظور از این تیپ، قهرمان های کتاب های کوچیک ۱۰ سنتی است معمولاً شامل یک قهرمان میشد که به جاهای عجیب میرفت. در بین این قهرمان ها داک سمسون ملقب به سایه بود. این قشر عموماً یک برنامه رادیویی محبوب هم داشتند. با وجود اینکه آن ها کارهایی فراتر از افراد معمولی انجام میدادند اما بهشان سوپر قهرمان نمی گفتند و با عنوان افرادی دارای توانایی بازاریابی نمی شدند. با این وجود آن ها تاثیر خود را روی جریان های آینده گذاشتند. یکی از قهرمانان دوره قبل سوپرهیرو ها ملوان زبل بود. او توسط ابیز سیگر ساخته شده و اولین بار در یک کمیک استریپ به عنوان «تئاتر تیمبل» در ۱۹۲۹ ظاهر شد. البته او با جرم و جنایت در ابتدا مبارزه نمی کرد اما وقتی اسفناجش را می خورد، زورش از مقدار عادی انسانی فراتر میرفت. این عکس تصویری از اولین حضور ملوان زبل است.

این اولین کمیک آمریکایی به عنوان فانتوم است که الان یک قهرمان در سطح جهانی است. فانتوم کارش را در ۲۷ام بهمن سال ۱۳۱۴ شروع کرد و او اولین قهرمانی بود که لباس مخصوص می پوشید. فانتوم با وجود توانایی های انسانی اش یک قهرمان بود که با شجاعت و حرکات خطرناک با جنایت مبارزه میکرد. خیلی از قهرمان های بعد او راه او را ادامه دادند. هم چنین در ۱۹۳۶  «ساعت» در شماره ۶ مجله فانی پیجز ظاهر شد. ساعت یک کاراگاه نقاب پوش بود. او اولین کاراکتری بود که از نقاب برای پوشاندن صورتش استفاده می کرد.

 

عصر طلایی ۱۹۳۸-۱۹۵۶

در خرداد ۱۳۱۷ اولین شماره اکشن کامیکس منتشر شد و جلد آن یک مرد با لباس قرمز و آبی را نشان می‌داد که یک ماشین را بالای سرش بلند کرده بود!! این سوپرمن بود، اولین کاراکتر کمیک‌بوکی که قدرت های فراانسانی داشت. به هر حال درست است که فلش گوردون و سایه جالب بودند اما نمی توانستند یک ماشین را بالای سرشان ببرند و به سمت کسی پرت کنند. و نمی توانستند مانع ورود گلوله به سینه شان شوند یا با یک پرش از روی یک ساختمان بلند بپرند. سوپرمن واقعا اسم برازنده ای بود. وقتی سیگل و شاستر جوان‌تر بودند سعی کردند ایده سوپرمن را وارد روزنامه ها و کمیک بوک ها کنند. اولین تلاش ان ها معرفی کاراکتر کارتونی سوپرمن در سال ۱۳۱۲ بود اما آن ها مرتب جواب منفی می شنیدند تا این که جو شاستر هنرمند طرح های سوپرمن را پاره کرد و تصمیم گرفت اگر فرصتش را داشت آن را بهتر بازسازی کند. امروزه سوپرمن یکی از ۱۰ تا از شناخته شده ترین ادم های این سیاره است. او در سریال ها فیلم ها و کارتون های زیاده بوده است.

شماره ۲۷ کمیک های کاراگاهی که در اردیبهشت ۱۳۱۸ منتشر شد، باجه ها را ترکاند. این اولین حضور بتمن بود. برخلاف سوپرمن که خالص و پاک بود، بتمن شخصیت تاریک و گرفته ای داشت. شخصیت منفی این کمیک در یک بشکه اسید می افتد و میمیرد. بتمن از این مرگ هیچ احساس تاسفی نمی کند و از آن به عنوان «یک پایان شایسته برای نوع او» یاد می کند. در دورانی کمیک ها چندان محبوب نبودند، بتمن با تمرکز بر توانایی های کاراگاهی اش و تبدیل کمیک هایش به کمیک های معمایی نجات پیدا کرد. دلیل این که بتمن انقدر محبوب است این است که او مرزی بین دو تیپ از قهرمان ها است: او توانایی مافوق بشری ندارد اما باهوش است و وسایل جالبی دارد و لباس مبدل و ماسک می پوشد و این باعث می شود او در رده بندی سوپرقهرمان ها قرار گیرد. بتمن بار ها در سینما و تلویزیون حضور داشته است.

در همان اردیبهشت سال ۱۳۱۸ شماره اول واندر کمیکس منتشر شد. اسم ستاره این کمیک واندرمن بود (این کاراکتر ربطی به کاراکتر واندرمن در کمیک های مارول ندارد). توانایی های او مشابه توانایی های سوپرمن بود. این دی سی را تا جایی عصبانی کرد که باعث یک شکایت حق کپی رایت علیه ناشر این کمیک، ویکتور فاکس شد. پرونده به دادگاه رفت و دی سی برنده شد. شماره ۲ واندر کمیکس منتشر شد اما بدون واندرمن. این پایان کار برای او بود.

 

 

در تابستان همین ۱۳۱۸ موفقیت سوپرمن هم چنان ادامه داشت. او اولین سوپر هیرویی بود که یک کمیک بوک صرفا برای روایت داستان های او اختصاص داده شد. تا این مقطع کمیک ها شامل قهرمان ها و داستان های متنوعی بودند. پس از موفقیت این روش، سایر کاراکتر های کمیک ها هم یک شانسی برای داشتن کمیک اختصاصی پیدا کردند.

 

 

در ۱۹۳۹ یک خط کمیک بوک به اسم Motion Pictures Funnies Weekly منتشر شد و این شروع کار اولین و قدیمی ترین کاراکتر مارول، نیمور شاهزاده زیر آب ها  در ۸ صفحه پایانی این کمیک سیاه و سفید بود. همین داستان به صورت بسط یافته در شماره ۱ مارول کمیکس بازآفرینی شد. کمیک های Motion Picture قرار بود به صورت رایگان در سینما ها پخش شود اما از آن جایی که بیشتر سینما ها آن را پس دادند مقدار توزیع مشخص نیست.

 

 

اولین شماره مارول در مهر همین سال با حضور تعدادی سوپر هیرو های Funnies منتشر شد.این گروه شامل شاهزاده نیمور ساخته بیل اورت، هیومن تورچ (شخصیتی مجزا از هیومن تورچ در گروه چهار شگفت انگیز) ساخته کارل برگوس، کا-زار ، فرشته و سوارکار نقاب پوش (برگرفته از رنجر تنها) بود. این شرکت ۳ تغییر نام را پشت سر گذاشت. ابتدا با عنوان تایملی کامیکس، بعد از آن اطلس و در نهایت با نام مارول.

«سپر» اولین بار در پپ کامیکس #۱ در سال ۱۳۱۸ ظاهر شد. سپر یک قهرمان وطن پرست آمریکایی بود و  لباس و مبارزه اش برای آمریکا تقلید کنندگان زیادی مانند کاپیتان آمریکا داشت. این کمیک بوک توسط  مجله MJL منتشر شد.این کاراکتر بعد ها توسط انتشارات دیگری مانند detective comics استفاده شد تا این که بعد ها یک کمیک به عنوان افسانه سپر در ۱۹۹۱ منتشر شد.

 

در بهمن ۱۳۱۸ در شماره ۵۲ More Fun یک سوپر هیرو جدید معرفی شد. اشتباه دی سی با این کاراکتر، قدرت بسیار زیادش بود. «شبح» یک افسر پلیس بود که پس از مرگ با خدا صحبت می کند و در قالب یک روح به زمین بر می گردد. این کاراکتر با وجود قدرت بی حد و حصرش که می توانست افراد بدکار را به خاکستر تبدیل کند چندان موفق نبود چرا که او سرد و ساکت و بدون حس شوخ طبعی و غیر قابل توقف بود. دی سی شبح را ۳ بار برگرداند و الان یک مجموعه در حال ادامه خودش را دارد.

 

 

در همان سال ویز کمیکس یک کاراکتر را معرفی می کند که تا مدتی برای دی سی دردسر ساز میشود. اسم این کاراکتر کاپیتان مارول بود که اشاره هایی گذرایی به وی در تریل کمیکس با نام کاپیتان صاعقه می شود اما چون این اسم قبلا استفاده شده بود به کاپیتان مارول تغییر می یابد.

 

 

 

اولین سایدکیک (یا همان دستیار) در فروردین ۱۳۱۹ با حضور رابین در شماره ۳۸ کمیک های کاراگاهی شروع شد. رابین اهمیت خاصی داشت چون او قهرمانی بود که خوانندگان جوان می توانستند با وی ارتباط برقرار کنند. محبوبیت رابین باعث شد قهرمان های دیگری هم برای خود دستیاران نوجوان دست و پا کنند. تا به حال افراد مختلفی نقاب رابین را بر صورت گذاشته اند که مشهور ترین آن ها، دیک گریسون، جیسون تاد و تیم دریک بوده اند.

 

 

در زمستان ۱۳۱۹ اولین گروه ابرقهرمانی با نام جامعه عدالت آمریکا تاسیس شد. آن ها در شماره ۳ آل استار کمیکس حضور پیدا کردند. اعضای اولیه آن: فلش، گرین لنترن، اسپکتر (شبح)، هاکمن، اور من، دکتر فیت، سندمن، اتم و جانی تاندر بود. گرچه گروه های ابرقهرمانی امروزه رایج است.

 

 

 

در سال ۱۳۱۹ واندروومن برای اولین بار در آل استار کمیکس شماره ۸ معرفی شد. او ابتدا به عنوان منشی جامعه عدالت معرفی شد اما خیلی ود به اولین قهرمان زنی تبدیل شد که پا به پای بتمن و سوپرمن پیش میرفت. او نه تنها می توانست در سطحی برابر با آن ها مبارزه کند بلکه داستان او هم به اندازه ان  دو پایدار مانده است. در دورانی که سوپر هیرو ها چندان محبوب نبودند، واندر وومن مانند بتمن و سوپرمن قدرتمند باقی ماند.

 

 

 

کاپیتان آمریکا اولین بار در اسفند ۱۳۱۹ معرفی شد. همچنین نحوه معرفی او مانند خود  کاراکتر هیجان انگیز بود. او قبل از این که داستان تکی خودش را به دست بیاورد در هیچ کمیک دیگری آزمایش نشده بود و تا آن تاریخ ناشناخته بود. شرکت های کمیک همواره در ان زمان کاراکتر های جدید را در کمیک های دیگری امتحان می کردند تا از فروش آن مطمئن شوند. آن ها سوپرمن را یکسال قبل از سری کمیک اختصاصی اش در اکشن کمیکس #۱ را امتحان کردند. این در مورد بتمن هم صدق میکند. اما منتشر کننده تایملی کمیکس به محض دیدن طراحی های کاپیتان آمریکا به دست جو سیمون فورا فهمید که فروش خواهد داشت.

کاپیتان امریکا مانند سوپرمن نبود که از «راستی و عدالت و راه و رسم آمریکایی» حرف میزد. سوپرمن یک بیگانه از فضا بود. او واقعا آمریکایی است. هم چنین او خیلی قبل تر از حمله ژاپنی ها  پرل هاربر با نازی ها می جنگید. قهرمان های وطن پرست قبلا کاپیتان آمریکا در کمیک ها سابقه داشته اند اما او اولین کاراکتر از این دست بود که توجه خواننده ها را جلب کرد.

هم چنین در سال ۱۳۲۰ شماره ۲۲ پپ کمیکس منتشر شد. افراد کمی می دانستند که قهرمان های روی جلد کانون توجه نبودند. یک داستان در مورد نوجوانی به نام آرچی اندروز که در یک مثلث عشقی بود در پشت کمیک چاپ میشد و دلیل جذب خواننده این کمیک بود. آرچی اندروز کنترل کمپانی را زود به دست گرفت و عامل موفقیت آن تا به امروز است. تا سال ۱۳۲۲ این شرکت که با عنوان مجله MJL شناخته می شد نامش را به آرچی کمیکس تغییر داد.

 

بعد از جنگ جهانی دوم، کمیک های سوپرهیرویی محبوبیت خود را از دست دادند و ژانر های دیگر محبوبیت یافنتد، البته برای چند سال. تا این که کل این صنعت شروع به سقوط کرد.


ترجمه رومینا بورقانی

منبع ComicBooks

  • تاریخچه‌ی کمیک در ایران

    بیش‌تر مخاطبان کمیک‎بوک در ایران، این صنعت را با اَبَرقهرمانان خیالی و قدرتمندِ مارول و دی…

دیدگاهتان را بنویسید